Amsterdam RAI

Efficiëntere bewegwijzering en advertentieomzet zorgen voor een ROI van 3,5 jaar

In de Amsterdam RAI wijzen bijna 800 schermen de weg. Op unieke wijze. Samen met RAI en het befaamde Bureau Mijksenaar heeft QYN voor de RAI een innovatief en verregaand 'dynamisch bewegwijzering' systeem geïntroduceerd dat nu wereldwijd navolging vindt. De RAI is omgetoverd tot een flexibele multi-use & multipurpose evenementenlocatie waar digitale bewegwijzering, geëxploiteerde narrowcasting content én live content een pakkende bezoekerservaring bieden.

De uitdaging van de RAI

Kernprobleem van bezoekers van grote evenementencentra is dat "Hal 8" ze niets zegt. Ze zoeken een beursstand, vergadering of evenement. In de RAI worden meer dan 500 evenementen per jaar georganiseerd en zijn ontelbare vergaderingen en stands om naar te verwijzen. Dat lukt niet met klassieke borden en bewegwijzering.

De ambitie van de RAI was simpel: dynamisch bewegwijzeren om zo de klantervaring aanmerkelijk te verbeteren en het navigeren te vereenvoudigen. En tegelijkertijd de operaties van de RAI te versimpelen en de bezoekersstromen beter te sturen, zonder extra personeel. Een flexibeler systeem moet standhouders en beursorganisatoren tevens de mogelijkheid geven om hun doelgroep direct te bereiken via de schermen.

RAI zocht een turn-key leverancier om het RAI Live! project van A tot Z te realiseren. Zij vond deze in KPN en haar toenmalig bedrijfsonderdeel QYN. Software ontwikkeling, levering van een content management systeem, de aanleg van een RAI breed LAN netwerk, narrowcasting PC's en schermen én meer. Met recht een uitdaging.

Efficiënt software systeem

QYN heeft met de RAI Live! software de kern van de oplossing gerealiseerd. Deze software maakt het mogelijk om vooruit te werken in de evenementenkalender en huisstijlen eenvoudig en snel per evenement aan te passen. Per individueel scherm kan bepaald worden welke content er getoond moet worden en hoe de bewegwijzering dient te lopen. En in dat laatste zit de crux.

In tegenstelling tot vroeger verzorgen nu slechts drie medewerkers en twee evenementcoördinatoren alle schermcommunicatie en bewegwijzering in het complex van Amsterdam RAI. Dit werd voor onmogelijk gehouden, voor meer dan 500 evenementen per jaar. Reden waarom we trots zijn op dit project.

­MASTERING DIGITAL SIGNAGE

Wayfinding

Onze webbased QYNcast portal is voor de RAI aangevuld met een wayfinding module. Hierin wordt een evenement ingetekend op een plattegrond van het complex en worden vervolgens toiletgroepen toegewezen en paviljoens gedefinieerd. Ook het vergadercomplex wordt 'ingericht'.

Met één druk op de knop wordt de bewegwijzering per scherm automatisch gegenereerd. Hetgeen dat getoond wordt, wordt niet alleen bepaald door de locatie waar het scherm hangt. Ook de tijd van de dag, de gewenste bezoekersstromen en de prioriteit van de locatie spelen een rol.

RAI voor in tekst

Zo kan een modeshow bijvoorbeeld 30 minuten van tevoren worden toegevoegd op zowel de schermen in de hal waarin deze plaatsvindt als in de hallen er direct naast gelegen, maar niet op de schermen in de rest van het complex. Verwijzingen van lagere prioriteit vervallen gedurende die periode. Vanzelfsprekend kunnen ook live videoregistraties voor visueel spektakel op de schermen worden getoond.

Evenementen organisatoren kunnen de wayfinding personaliseren; de juiste content in de juiste look and feel, gericht op de juiste doelgroep op de juiste plaats en tijd. Speciale uitzendingen voor entree's, wachtruimtes, horeca locaties enzovoorts kunnen eenvoudig worden gecreëerd en naar de juiste schermen worden gedistribueerd.

Het creëren van een groot evenement kost minder dan een dag en er kunnen meerdere evenementen parallel worden gecreëerd. Zonder tijd- en geldverslindende logistiek.

Exploitatie van digital signage

In totaal zijn er zo'n 790 schermen en twee gigantische LEDwalls, die meer dan 650 unieke narrowcasting kanalen tonen met een totaal bereik van 10 miljoen bezoekers per jaar. Dit maakt de schermen perfect exploitabel.

Standhouders en beursorganisatoren kunnen hun boodschap eenvoudig zelf op de schermen plaatsen. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Zo is de initiële investering van de RAI in dit enorme project door efficiëntere operaties en advertentieomzet in drieënhalf jaar terugverdiend.

Schermcommunicatie inzetbaar als strategische oplossing binnen elke branche. Meer weten?

Neem contact met ons op of meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Vrijblijvend kennismaken

QYN Nieuws

Volg alle ontwikkelingen

Wij houden de markt continu voor u in de gaten, zo bent u altijd mee met de laatste trends.