ICT trends in zorgcommunicatie

ICT trends in zorgcommunicatie

De patiënt neemt de regie

De samenleving digitaliseert en verandert. Mensen zijn mondiger, stellen hogere eisen en hebben nieuwe technologieën tot hun beschikking. Dit resulteert in zelfbewuste patiënten met hoge verwachtingen. De patiënt lijkt zorg wel te consumeren. En het liefst snel, op maat, met een persoonlijke benadering én digitaal waar mogelijk. De patiënt neemt de regie.

Nieuwe vormen van interactie en meer

Zorginstellingen kunnen de patiënt die het heft in eigen hand neemt niet negeren. Dit vraagt om flexibiliteit in aanbod, nieuwe vormen van interactie en digitalisering van hun processen en fysieke IT-infrastructuur. En dat is niet eenvoudig. Wij bezochten de beurs Zorg & ICT en lieten een aantal zorgprofessionals hierover aan het woord. Kijk ook bijgaand filmpje eens!

Zorg&ICT Aftermovie from NiteFlix BV on Vimeo.

Die nieuwe interactie is iets wat ons als QYN natuurlijk bovenmatig interesseert, want naast het primaire zorgproces is de interactie met de patiënt over, tijdens en na zijn bezoek, beeldbepalend voor zijn tevredenheid.

Maak de klantreis van zorgconsumenten persoonlijker & interactiever

De belangrijkste trends op het gebied van interactie met patient, begeleider, bezoeker van uw zorginstelling:

1.     De ‘open’ zorginstelling

Uw communicatie afdeling is niet langer de enige ‘eigenaar’ van de reputatie & het merkbeeld van uw instelling; de mondige consument communiceert ook mee, op reviewsites, social media en meer.

De ‘open’ zorginstelling geeft dit fenomeen een plaats in het ziekenhuis door social content te tonen in bijvoorbeeld wachtruimtes / restaurants op een televisiescherm bijvoorbeeld. Tevens een uitstekende manier om de communicatie vanuit het ziekenhuis in deze media ook in-house te tonen.

De patient die het ziekenhuis weer verlaat heeft waardevolle tips; geef hem de ruimte op bijvoorbeeld een touchinstelling of zelfs op zijn telefoon om een review te geven. Anoniem als default. En presenteer de resultaten (geaggregeerd) op de schermen.

 

 

1.     Digitale navigatie maakt het persoonlijk

Niet het meest prettige aspect van een ziekenhuis bezoek – waar moet je toch zijn? Alle bebording met routes en bestemmingen ten spijt is menig bezoeker gedesorienteerd.

Biedt de moderne consument een digitale plattegrond in een touchscreen setup, al dan niet met een printje van de route, of beter nog, een route op maat in zijn mobiele webbrowser. Zo werkt het immers ook in de auto of op de fiets.

 

Overigens kunnen digitale schermen op belangrijke knooppunten ook helpen! Zoals in bijvoorbeeld de RAI in Amsterdam werkt.

Schermcommunicatie inzetbaar als strategische oplossing binnen elke branche. Meer weten?

Neem contact met ons op of meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Vrijblijvend kennismaken

QYN Nieuws

Volg alle ontwikkelingen

Wij houden de markt continu voor u in de gaten, zo bent u altijd mee met de laatste trends.