Hello 360 graden beleving!

Voor de retailer ligt de lat een stuk hoger dan vroeger. Verwachtingen en behoeften van de consument ten opzichte van de retailer zijn de afgelopen decennia enorm veranderd. De consument kiest zelf een moment en een medium om de interactie met de retailer aan te gaan. Thuis via de computer of tablet en onderweg op een smartphone. Eindigt deze reis dan uiteindelijk fysiek in de winkel, dan kun je én moet je hier als retailer een belangrijk verschil maken. Want de juiste beleving op de winkelvloer maakt jou onderscheidend en daarmee succesvol.

Medewerkers en intuïtieve technologie als driver achter winkelbeleving

Een hele belangrijke factor van de winkelbeleving blijft nog steeds het winkelpersoneel. Naast échte kennis over de aangeboden producten, moet winkelpersoneel tegenwoordig ook invulling geven aan gastheerschap. Want wie vindt het nou niet prettig om in zijn drukke bestaan een beetje extra persoonlijke aandacht te krijgen. 

Daarnaast helpt technologie bij het realiseren van de juiste winkelbeleving. Waar 10 jaar geleden de omslag van de fysieke winkel naar de online webshop kwam, zie je nudat de online wereld wordt geïntegreerd in de stenen winkel. De grens tussen online en offline vervaagt. Consumenten hebben immers al online georiënteerd en verwachten op de winkelvloer dus eenzelfde “omnichannel” ervaring. De winkel wordt meer digitaal, waarbij steeds vaker technologische oplossingen deel uit maken van de totale winkelformule. 

Geen techniek om de techniek

Een technologische toepassing heeft op de winkelvloer echter pas waarde wanneer deze goed doordacht is, past binnen het gehele winkelconcept en intuïtief is. Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe shop-in-shop formule van Luxaflex. Wanneer een dealer een demoproduct in het meubel plaatst, wordt automatisch bijpassend videomateriaal afgespeeld. Er is echt sprake van een echt WOW-effect bij het winkelend publiek als de video’s starten. Verrassend en inspirerend! Dat RFID (Radio-Frequency IDentification, oftewel herkenning via radiogolven) de achterliggende technologie is, is totaal niet relevant. Het gaat erom dat hiermee een bijna magische (digital signage) ervaring wordt gecreëerd.

 visual luxaflex

360 graden beleving

Een blijvende winkelervaring creëer je ook door de inzet van 360 graden beleving. Een mooie buzz-term die staat voor de integratie van beeld, licht, geur en geluid.  Door verlichting als onderdeel van het totaalconcept te integreren, is het mogelijk om verschillende sferen gedurende de dag, week of jaar te creëren.  De winkel krijgt met slecht één druk op de knop een geheel andere look en feel. De toepassing van geur zorgt voor een blijvende herinnering, verankerd in het brein van de consument. Geuren worden namelijk aan ervaringen gekoppeld. Het opnieuw ruiken van die specifieke geur, brengt je meteen terug naar dat ene moment. Rituals maakt heel slim gebruik van dit gegeven met haar expliciete Rituals geur, herkenbaar uit duizenden. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de consumenten meer tijd in een winkel doorbrengt bij een positieve geurervaring en een aankoopintentie verhoogt zelfs met 80%. Tenslotte draagt ook audio bij aan beleving. Onderzoek naar muziek in de winkel heeft dit uitgewezen.


Enkele highlights:

  • 90% van de klanten zegt dat muziek in de winkel een reden is om binnen te stappen, tegenover een winkel zonder muziek.
  • 77% van de klanten zegt dat muziek een belangrijke factor is om de sfeer te verhogen.
  • 60% van de klanten zegt dat ze meer tijd in de winkel zouden spenderen wanneer ze goede muziek horen.

 

De combinatie van geur, licht, audio én digital signage maakt de echte 360 graden beleving compleet.

KPN verlichting

Samenvattend

De moraal van dit verhaal: Winkelbeleving draagt positief bij aan het bestaansrecht van de fysieke winkel. Om de consument de juiste 360 graden ervaring te geven is technologie een belangrijke ondersteunende tool, echter wordt deze wel altijd doordacht en functioneel ingezet. Ga op zoek naar (digitale) innovatieve toepassingen die passen bij jouw merk en jouw product. Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. En natuurlijk: blijf zorgen voor de glimlach en de hartelijke ontvangst op de winkelvloer! 

 

 

Schermcommunicatie inzetbaar als strategische oplossing binnen elke branche. Meer weten?

Neem contact met ons op of meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Vrijblijvend kennismaken

QYN Nieuws

Volg alle ontwikkelingen

Wij houden de markt continu voor u in de gaten, zo bent u altijd mee met de laatste trends.